Thursday, November 26, 2009

Rice Porridge bread?

-2 cups of flour
-2 cups of rice porridge
-1/2 tsp of salt

*mix all the ingredients well and scoop out by ice cream spoon onto the oven pan.
*bake 30 min. in 350 degrees oven! That is all!

いい香りーゆずケーキ

今年も美味しそうな柚子をたっくさん収穫できました。 柚子の木はとげがたくさんあって、収穫は結構大変です。 父はヘルメットをかぶり(本当です)手袋、マスク(なぜだか不明)を着用して臨んでいました。怖いもの知らずの旦那(カナダ人)はもちろん素手で、カメラ片手にお手伝い。長いはさみでちょきちょき先を切って、下にいる人がかごで受ける、または拾う、という感じです。 見事落下中の柚子にごつんとされたのは うちの母だったそうです。 1時間ほどで大きなバスケット3つ分! お鍋に使ってもせいぜい5個。 ジャムにしても20個ほど。 後はポン酢つくり。痛みの早い柚子たち。どうやってこの大量の柚子を使いきるの?!


でも、せっかく無農薬で育ったオーガニックの柚子を捨てるわけにはいきません。新しいもの好きの私は毎日柚子ケーキを焼くことにしました。
試行錯誤の結果、できるだけ無駄がなく、かつ失敗しないレシピを練り上げましたので紹介します。

(18cmのタルト型)
ーゆず 1個(絞り汁と皮のみじん切りを使います。種と薄皮はコンポストへ) 
ー卵3個
ー砂糖 大さじ5
ー菜種油(サラダ油でも)1/2カップ
ー小麦粉 1 1/2カップ
ーベーキングパウダー 小さじ1
ー好きなリカー 大さじ3 (かりん酒、ぶどう酒、ブランデーなど)

1)ゆずの絞り汁、刻んだ皮、卵をボールに入れ泡立て器でよくまぜる。砂糖、油、の順に加え、よーく混ぜる。
2)小麦粉とベーキングパウダーをふるいにかけて加え、ぐっっぐっと勢いよく混ぜ、最後にリカーを入れて1、2混ぜする。

油を薄く塗って小麦粉をふった型に流し入れ、180度のオーブンで30分から35分。 お好みで冷めてから粉砂糖をふりかける。

ゆずの香りがお口いっぱいに広がる簡単ケーキです。
我が家の冬支度の味。 パパっと作っても失敗しません。お試しあれ。



He rolled!!!

Hurray!
Our son finally rolled over by himself!! He is 8 months in 2 days and finally he got it! Well...he looks like a shrimp doing that though...he flips himself from his tummy to his back just because he doesn't like being on his tummy...that it looks like. but anyhow he did it, so that's the big deal for us!

Wednesday, November 25, 2009

甘酒つくり

さあ、冬がやってきました。 我が家は山の中にあるため、朝晩かなり冷え込みます。薪ストーブを燃やし、癒しの夜を過ごす冬はとっても幸せなものです。 夏の間の薪づくり(薪割り)はかなりの重労働ですが、薪ストーブの暖かさには代え難いものです。 
せっかく1日中火が燃えてるんだから料理にも使わないともったいない!ストーブの上はいつも豆の煮付けやシチューの鍋で埋め尽くされています。今年はストーブの周りも活用しようと甘酒つくりを試みました。 甘酒大好きな妹の紹介で、初めて播州こうじやさんから米麹をネットで購入! おかゆだけじゃ面白くないので、小豆に黒豆、サツマイモも投入、麹とまぜてタッパーをストーブの裏側に一晩おいておきました。
今朝チェックすると 甘ーい☆甘酒完成です! たくさん作ったので小分けして冷凍庫へ。半溶け状態の食感が私は大好きでついついそのまま食べてしまいます。
あったまるはずの甘酒ですが、私にはアイスクリーム代わり。お試しあれ、はまります。

Monday, November 23, 2009

Taro-powder

Finally, I found Taro-flavor powder online!!! I order 3kg of Taro powder, and just came in to my door yesterday!! Soon, I made some Taro-tea, and Taro-pancake...yum!!!
I fell in love with Taro-flavor bubble tea in Canada when I was studying in College. One of my Taiwanese friends told me Bubble tea is originally came from Taiwan and the taro flavor is the best. And I agreed 100 %!
Ever since I moved back here, I was looking for the flavor....recently I found out that there are people who fell in love with the flavor or texture...like me!

Here is my taro-tea recipe :
-2 tea spoon of taro-powder
-50cc of hot water
-150cc of your favorite green tea
*mix the powder in hot water very well, then add cold tea and come ice cubes!

Taro-pancake (very easy one!)
-2 eggs
-1/2 cup sugar
-1 1/2 cups flour
-1/2 taro powder
-1 tsp baking powder
-1 cup water
-1/4 cup milk
*beat eggs and add sugar, then add all the dry ingredients and mix quickly with whisk.
Add water and milk and mix well. Fry on the pan just like regular pancake...careful, it may burn easily!